طرح تجاری کسب و کار (Business Plan) و Pitch Deck

طرح تجاری کسب و کار (Business Plan) و Pitch Deck

پس از خواندن متن زیر ابتدا باید تشخیص دهید که به چه نیاز دارید و بعد برای تهیه آن اقدام کنید.

بسیاری از مسیرها هستند که برای ادامه نیاز به طرح کسب و کار یا طرح تجاری (Business Plan) دارند. یکی از این مسیرها جذب سرمایه یا اخذ وام برای استارتاپ یا کسب و کار است که برای توجیه سرمایه گذاران و شفاف سازی مسیری که می‌خواهید سرمایه دریافتی را در آن هزینه کنید، طرح کسب و کار بسیار ضرورت دارد. فرمت‌ها و نمونه‌های بسیار متعددی از طرح کسب و کار در اینترنتی قابل جستجو و در دسترس است اما سوال مهم این است که کدام یک از این نمونه‌ها با چه فرمتی می تواند مساله ما را حل کند. کتاب‌های بسیاری درباره طرح کسب و کار(بیزینس پلن، بیزنس پلن) نوشته شده ولی همه آنها کلیات را بیان می‌کنند و لازم است برای هر منظور و هر مخاطب بطور ویژه باز نویسی و شخصی سازی شوند. علوم مختلفی شامل بازاریابی، مدیریت، اقتصاد مهندسی، مالی و موارد این چنینی در تهیه طرح کسب و کار دخیل هستند بنابراین نوشتن یک طرح تجاری کار یک نفر نیست و لازم است یک تیم با تجربه و دانا به اتفاق این کار را انجام دهند.

دلیلی وجود ندارد که شرکت‌ها، همینطور سایر کسب و کارها و تیم‌های استارتاپی همه این تخصص‌ها را یکجا در میان پرسنل یا تیمشان داشته باشند. البته برخی، نوشتن طرح و بیان ایده را به اشتباه طرح کسب و کار (BP) تلقی می‌کنند که خطایی بسیار رایج است. یک سرمایه گذار برای آنکه بتواند حرف‌های شما را درک کند نیاز به خواندن طرح کسب و کار (یا Pitch Deck) شما دارد و لازم است با او به زبان خودش سخن گفته شود نه زبان فنی رایج در کسب و کار شما! همینطور سرمایه گذار اولین چیزی که نیاز دارد برای اینکه بتواند در مرحله اول به شما اعتماد کند، طرحی شفاف و دقیق است که مشخص کرده باشد در هر بخش چرا و چگونه و چقدر هزینه خواهید کرد و خروجی این هزینه‌ها چه خواهد بود.

دوره بازگشت سرمایه و نرخ بازگشت سرمایه سایر مجهولاتی هستند که سرمایه گذار یا از شما خواهد پرسید و یا در طرح شما بدنبال آن خواهد گشت. لازم است بدانید در این باره مسائل صرفا ادعا یا تخمین زمان بدون محاسبات و استدلال منطقی و آمار عددی هیچ ارزشی ندارد و به قابل استناد نخواهد بود؛ چه بسا چنین ادعاهایی اعتبار شما را نزد سرمایه گذار پایین بیاورد و شما را غیرحرفه ای یا سطحی جلوه دهد. از آنجایی که طراحی، تهیه و تدوین یک طرح کسب و کار کارآمد نیاز به تخصص های متنوع و متعددی دارد و به همین دلیل است که اغلب طرح‌های کسب و کار در یک یا چند بخش دچار ضعف‌های اساسی هستند و نیاز به بازنگری دارند. مهارت‌ها و تخصص‌های زیر در تهیه یک Business Plan ضرورت دارند:

  1. نگاه کارآفرینانه و آفرینشگر
  2. بازاریابی و فروش
  3. مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، رشد سازمانی
  4. رهبری و مدیریت سازمانی
  5. نگاه استراتژی محور و مدیریت استراتژیک
  6. مدلهای کسب و کار و مدلهای درآمدی
  7. متدولوژی لین، MVP، RAT، Canvas
  8. ابزارهای تحلیلی بازار و کسب و کار شامل مدل دلتا، پورتر، نگاه مبتنی بر منابع و ….
  9. اقتصاد رفتاری
  10. اقتصاد مهندسی
  11. مدیریت مالی و بودجه بندی
  12. نگاه سیستمی و کل نگر
  13. رویکرد جامع هدف محور بر اساس دلایلی که طرح تجاری برای آن نوشته می شود
  14. درک و قدرت تحلیل بازارهای سرمایه
  15. نگاه مذاکراتی دوراندیشانه حین نوشتن Business Plan یا Pitch Deck برای زمان مذاکره
  16. خلاقیت و هنر استفاده از ترندهای روز برای ایجاد لنگر
  17. تجربه تهیه طرح کسب و کار، ارائه و مذاکره روی طرح با سرمایه گذاران و جذب موفق سرمایه

بطور متوسط یک طرح تجاری بین 1000 تا 5000 دلار هزینه می برد و این مبلغ بر اساس میزان پیچیدگی Business Plan متغیر است. برخی مدل کسب و کار (Business Model) را با طرح کسب و کار (Business Plan) اشتباه می گیرند. هم مدل های کسب و کار متعددی وجود دارد و هم فرمت های گوناگونی برای تهیه طرح کسب و کار و پیش از اقدام برای نوشتن Business Plan باید بدانیم برای که سازمانی و با چه هدفی این اقدام قرار است انجام شود. همینطور بوم مدل کسب و کار یا BMC و Lean Canvas یا بوم ناب هر کدام طرح های یک صفحه ای بسیار کاربردی هستند برای درک بهتر ایده و فرآیند کسب و کار اما به هیچ وجه جایگزین Business Plan نیستند.

در طول این سالها برای شرکت ها و استارتاپ های خودم و دیگران به زبان فارسی و انگلیسی (برای مذاکره با سرمایه گذاران خارجی) طرح تجاری کسب و کار نوشته ام و هربار برایم با چالشی جدید و دلچسب و البته یادگیری نکات جدید همراه بوده است.

شاید طرح کسب و کار (BP) یا FS دقیقا چیزی نباشد که امروز به آن نیاز دارید به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هر اقدام، ابتدا مطمئن شوید که چه فرمتی و برای چه کارکردی و چه سازمانی مورد نیازتان است تا مجبور به صرف هزینه مالی و زمانی غیر ضروری نشوید. بسیار پیش آمده که در جلسات مشاوره متوجه شده ام آنچه مراجع به آن نیاز دارد طرح کسب و کار نیست و یا اصلا برای تامین مالی زمان مناسبی نیست یا اینکه توانسته ام راه و مسیر بهتری را به او پیشنهاد کنم. با این وجود اگر می‌دانید چه نیاز دارید و برای تهیه و تدوین طرح تجاری کسب و کار (Business Plan – BP) یا طرح امکان سنجی (Feasibility Study – FS) و یا Pitch Deck نیاز به کمک دارید، با شماره 09106812239 بصورت تلفنی یا در واتساپ تماس بگیرید و یا فرم زیر را تکمیل نمائید تا با شما تماس بگیریم.

اگر در این زمینه برای تدوین Pitch Deck و همینطور ارائه به سرمایه گذار و متقاعد سازی او نیاز به کتاب دارید، کتاب نینجای چابک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ثبت درخواست
نیاز به کمک یا سوال دارید؟